PRONÁJEM LOKOMOTIV
Lokomotiva řady 140 / E 499.0
Stroje byly navrženy jako univerzální, používaly se pro rychlíkovou, osobní, nákladní i postrkovou službu.
Pro lokomotivy řady E 499.0 byly použity licence od švýcarských firem SLM Winterthur a SAAS, výroba byla zahájena ve firmě ŠKODA Plzeň. Licenční celky vycházely ze švýcarské lokomotivy Ae 4/4. Prototyp nové řady E 499.0 (140), první řady I. generace, byl dokončen roku 1953. Sériová výroba probíhala souběžně s výrobou parních lokomotiv až do roku 1958. Trakční motory jsou stejnosměrné šestipólové stroje s komutačními póly a bez kompenzačního vinutí. Vždy dva motory v jednom podvozku jsou trvale zapojené v sérii do jedné motorové skupiny, dvě motorové skupiny mohou být řazeny sériově nebo paralelně (sérioparalel).
Technické parametry
Původní označení | 12 E 1-6 |
Současné označení | 140 |
Trakční systém | DC 3 kV |
Výrobce | Škoda Plzeň |
Rok výroby | 1953-58 |
Přenos výkonu | Elektrický DC |
Uspořádání dvojkolí | Bo´Bo´ |
Rozchod | 1435 mm |
Maximální rychlost | 120 km/h |
Výkon | 2032 kW |
Trvalá tažná síla | 110 kN |
Hodinová tažná síla | 140 kN |
Max. tažná síla | 212 kN |
Regulace výkonu | Odporová |
Typ trakčních motorů | AL 4846 zT |
Hmotnost | 82 t |
Lokomotiva řady 182 / E 669.2
Provozní určení lokomotivních řad 182 a 183 zůstává stejné, jako u předchůdkyně 181, a to těžkotonážní nákladní doprava.
Potřeba dalších elektrických 6-nápravových lokomotiv ŠKODA řady E 669.1 (181) pro těžkou nákladní dopravu stála u zrodu druhé, ještě početnější, a posléze i třetí série těchto lokomotiv, značených jako E 669.2 (182), vyráběných v létech 1963-1965 a E 669.3 (183), vyráběných v roce 1971.
Trakční motory jsou stejnosměrné šestipólové stroje, řazené buďto sériově, sérioparalelně nebo sériosérioparalelně. Regulace výkonu je odporová, odporníky jsou litinové. Celkem je k dispozici 42 jízdních stupňů.
Technické parametry
Původní označení | E 669.2 |
Současné označení | 182 |
Trakční systém | DC 3 kV |
Výrobce | Škoda Plzeň |
Rok výroby | 1963-65 |
Přenos výkonu | Elektrický DC |
Uspořádání dvojkolí | Co´Co´ |
Rozchod | 1435 mm |
Maximální rychlost | 90 km/h |
Výkon | 2790 kW |
Trvalá tažná síla | 213 kN |
Hodinová tažná síla | 236 kN |
Max. tažná síla | 345 kN |
Regulace výkonu | Odporová |
Typ trakčních motorů | 2 AD 4346 gT |
Hmotnost | 120 t |
Lokomotiva řady 701 / T 211.1
Lokomotiva je určena pro posun v depech, dílnách a železničních opravnách.
Motorová lokomotiva 701, s původním označením T 211.1, je výrobkem ČKD Praha. Hnací jednotkou je spalovací naftový motor TATRA T 930-51, dvanáctiválec, chlazený vzduchem.
Provozní výkon je 169 kW, uspořádání pojezdu B, rozchod 1435 mm, přenos výkonu 4-stupňovou mechanickou převodovkou s reversací. Maximální provozní rychlost činí 40 km/hod., hmotnost lokomotivy je 22 t.
Technické parametry
Původní označení | T 211.1 |
Současné označení | 701 |
Motor | Tatra T 930-51 |
Výrobce | ČKD Praha |
Rok výroby | 1960 – 1962 |
Přenos výkonu | mechanický |
Uspořádání dvojkolí | B |
Rozchod | 1435 mm |
Maximální rychlost | 40 km/h |
Výkon | 169 kW |
Počet válců | 12 |
Hmotnost | 22 t |
Lokomotiva řady 730 / T 457.0
Lokomotiva je určena pro posun v depech, dílnách a železničních opravnách.
Dieselelektrické lokomotivy 730, s původním označením T 457.0, jsou výrobkem ČKD Praha. Hnací jednotkou je spalovací naftový motor K 6 S 230 DR, stojatý řadový šestiválec, s vysokotlakým přeplňovaním, rozvodem OHV, přímým vstříkem paliva a vodním chlazením.
Provozní výkon je 600 kW, uspořádání dvojkolí Bo´Bo´, rozchod 1435 mm, přenos výkonu elektrický, max. provozní rychlost 80 km/hod., hmotnost lokomotivy je 68 t.
Technické parametry
Původní označení | T 457.0 |
Současné označení | 730 |
Motor | K 6 S 230 DR |
Výrobce | ČKD Praha |
Rok výroby | 1988 – 1989 |
Přenos výkonu | Elektr. AC/DC střídavě stejnosměrný |
Uspořádání dvojkolí | Bo´Bo´ |
Rozchod | 1435 mm |
Maximální rychlost | 80 km/h |
Výkon | 600 kW |
Počet válců | 6 |
Hmotnost | 68 t |
Lokomotiva řady 742 / T 466.2
Lokomotiva je určena pro lehkou traťovou službu a staniční posun.
Dieselelektrické lokomotivy 742, s původním označením T 466.2, jezdí na železničních tratích od roku 1977. Hnací jednotkou je spalovací naftový motor ČKD K 6 S 230 DR, stojatý řadový šestiválec, s vysokotlakým přeplňovaním, s rozvodem OHV a přímým vstřikem paliva, chlazený vodou.
Provozní výkon je 883 kW, uspořádání dvojkolí Bo´Bo´, rozchod 1435 mm, přenos výkonu elektrický, max. provozní rychlost 90 km/ hod., hmotnost lokomotivy je 64 t.
Technické parametry
Původní označení | T 466.2 |
Současné označení | 742 |
Motor | K 6 S 230 DR |
Výrobce | ČKD Praha |
Rok výroby | 1977 – 1986 |
Přenos výkonu | Elektrický DC/DC |
Uspořádání dvojkolí | Bo´Bo´ |
Rozchod | 1435 mm |
Maximální rychlost | 90 km/h |
Výkon | 883 kW |
Počet válců | 6 |
Hmotnost | 64 t |
Lokomotiva řady 750 / reko T 478.3
Lokomotiva je původně určena pro osobní rychlíkovou dopravu, vhodná je i k těžší traťové službě.
Lokomotiva řady 750 vznikla rekonstrukcí lokomotiv řady 753 a to dosazením elektrického zdroje pro vytápění vlaků místo původního parního generátoru. Na desingu lokomotiv 753 a 750 se podepsali naši přední průmysloví desingéři; podle mnohých jsou lokomotivy řad 753, 750 a 754 nejkrásnějšími lokomotivami vůbec. Spalovací motor je stojatý vznětový čtyřdobý dvanáctiválec s válci do V a přímým vstřikem paliva. Motor je přeplňován dvěma turbodmychadly na výfukové plyny.
Technické parametry
Původní označení | T 478 |
Současné označení | 750 |
Motor | K 12 V 230 DR |
Výrobce | ČKD Praha |
Rok výroby | 1970-77 |
Rok rekonstrukce na 750 | 1991-95 |
Přenos výkonu | Elektrický DC/DC |
Uspořádání dvojkolí | Bo´Bo´ |
Rozchod | 1435 mm |
Maximální rychlost | 100 km/h |
Výkon | 1 325 kW |
Počet válců | 12 |
Hmotnost | 74 t |
Lokomotiva řady 771 / T 669.1
Lokomotiva je používána na těžké posuny nebo v manipulačních vlacích na hlavních tratích.
Šestinápravové lokomotivy řady 770 byly vyráběny v lokomotivce ČKD od roku 1963, následně byla výroba přesunuta do podniku SMZ Dubnica. Šlo o nové typy lokomotiv řad 770 a 771, které měly svým novým motorem (výkonnějším v přeplňovaném provedení) s označením K 6 S 310 DR a s výkonem 993 kW nahradit starší typy lokomotiv s podstatně nižším výkonem.
Přenos výkonu je elektrický, max. dovolená rychlost 90 km/hod., hmotnost 114,6 t., uspořádání dvojkolí je Co´Co´, rozchod 1435 mm.
Technické parametry
Původní označení | T 669.1 |
Současné označení | 771 |
Motor | K 6 S 310 DR |
Výrobce | ČKD Praha |
Rok výroby | 1971 |
Přenos výkonu | Elektrický DC/DC |
Uspořádání dvojkolí | Co´Co´ |
Rozchod | 1435 mm |
Maximální rychlost | 90 km/h |
Výkon | 993 kW |
Počet válců | 6 |
Hmotnost | 114,6 t |